woensdag 21 januari 2009

Radha Ghiraw

Sociaal netwerk concept:

HyvesHyves (komt van het Engelse woord voor bijenkorf) bestaat sinds oktober 2004 en is een gratis Nederlandse profielensite net zoals bijvoorbeeld myspace, maar dan vooral gericht op het onderhouden/uitbouwen van een vriendennetwerk. Hyves is tot nu toe heel populair onder studenten en heeft meer dan 3 miljoen gebruikers, waarvan ongeveer de helft Nederlanders.. Hyves werd opgericht door Raymond Spanjar, Koen Kam en Floris Rost van Tonningen.bron vermelding:

http://www.hyves.nl/
http://groep2klas1cod.blogspot.com/2007/05/conceptontwikkelings-verslag.html
http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=1896944


Conceptontwikkelaar

Reinout Oerlemans:


Na een lange carrière bij de bekende Nederlandse soap ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ en als presentator van het programaa Idols, richtte Reinout Oerlemans het bedrijf Eyeworks in 2001 op. Dit deed hij samen met de ervaren Endemol managers Robert van den Bogaard en Ronald van Wechem.

Na vier jaar is Eyeworks Nederland’s een- na- grootste TV producties bedrijf en produceert het programma’s en formats voor verschillende genres, van drama tot sport tot reality-tv. Het meest bekende format/concept van Eyeworks is waarschijnlijk wel de IQ test shows, uitgezonden bij BNN. Deze shows scoren verassend hoge kijkcijfers ook in het buitenland.


Ik vind dat Reinout Oerlemans als bedenker van TV-formats een goede conceptontwikkelaar is. We leven in een tijd waar creatieve ideeën al gauw gekopieerd en uitgemolken worden (denk aan alle Big Brother spin-offs) maar Reinout en zijn team bij Eyeworks weten met hun formats toch ook veel origineels te laten zien. Eyeworks gaat samen werken met Amerikaans bedrijven, waardoor voor Eyeworks de Amerikaanse “tv-markt” opengaat.

Bron:
http://www.eyeworks.nl/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reinout_Oerlemans http://trendwatcher07.awardspace.com
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reinout_Oerlemans


Trend van nu



Feminisering traditionele rollenpatroon verschuift. Moeders en vrouwen gaan meer en vaker werken. Mannen moeten steeds meer huishoudelijke taken op zich nemen. Ook stijgt het aantal vrouwen dat kinderloos blijft en zijn er steeds meer vrouwen die alleen voor hun kinderen zorgen. Vrouwen willen op hetzelfde niveau komen als de man en daarbij niet meer afhankelijk zijn van hun partner. Deze onafhankelijkheid werd op het financiële gebied waargemaakt doordat steeds meer vrouwen ook carrière gingen maken. Ook is gebleken dat vrouwen op veel gebieden even kundig zijn als mannen, zij hebben daarvoor wel bergen werk moeten verzetten om de wereld te overtuigen.

Bron:

http://wereldvancommunicatie.wordpress.com/


Trend van vroeger

De tweede megatrend die wij gesignaleerd hebben is feminisme, dat is een politieke en maatschappelijke stroming die de emancipatie van vrouwen nastreeft.

Vrouwen wilden gelijke rechten. Voor sommige vrouwen werd het een radicale levenswijze waarbij de mannen werden afgezworen en uit principe lesbisch werden.
De microtrend die hier uit is voortgekomen is de emancipatie van vrouwen op het gebied van werk,inkomen ,opleiding en kiesrecht. Nalatenschap
Zij hebben de deuren geopend voor ons als vrouwen van latere generaties. Vrouwen hebben nu gelijke rechten en kansen. Bijvoorbeeld Hillary Clinton als de eerste vrouwelijke Amerikaanse president.


Bron
www.lovanetwerk.nl/studiedag/LovaStudiedag2004.pdf
http://www.tijdschriftlover.nl/

http://www.vrouwenraad.be/

Trend voor de toekomst:

Individualisering
Burgers zullen in de 21e eeuw weer zelf de organisatie en inrichting van hun
even beslissen. Partners zullen weer de zorgen hebben voor elkaar, hun kinderen
en hun bejaarde ouders. De overheid zal om financiële redenen steeds meer terug
trekken uit allerlei zorgtaken als kinderopvang en bejaardenzorg.

De verzorgingsstaat wordt afgebrokkeld. Men wil zich steeds meer onderscheiden van anderen en laat dit zien met uiterlijk, kleding, baan, auto, huis, noem maar op. (Dit is weer een verandering van een trend uit het verleden, zie trends uit het verleden).

Micro trend: Verzorgingsstaat word afgebrokkeld
Maxi trend: Eigen verantwoording
Mega trend: Invidualisering

Bron: http://conceptentrends-groep4.blogspot.com/
http://www.ad.nl/

http://www.sdak.nl/

Geslaagde concept:

HyvesHyves is een site op internet waar je lid kan worden en een eigen profile kunt maken. Het komt door de individualisering. Mensen willen uniek zijn en zichzelf tonen aan de wereld. Hyves is hier hét medium voor. Je kan op hyves krabbelen, je fotos tonen, berichten versturen en lid worden van elkaars groepen. Zo vrienden, familie, collega’s en kennissen kunnen je via hyves volgen.Waarom is Hyves een voorbeeld van een goed concept?Men wil zich steeds meer afscheiden van anderen en toch bij de groep blijven horen. Daarbij is internet een veelgebruikt medium, maar iedereen wil de dingen wel op een tijdstip doen dat hem of haar het beste past. Hyves springt hier aardig op in; ze zorgen voor individualisering door je eigen aan te passen stukje internet, ze geven groepen aan waar je lid van kan worden, je kan berichten digitaal achter laten voor anderen en je kan dit alles doen en bekijken wanneer je zelf wil!


Gefaalde conceptlancering

Coca Cola Vanille

Coca Cola Vanille is een flop geweest op de markt. Coca Cola kwam met een nieuw concept, genaamd Coca Cola met een smaak van vanille. Het concept is gelanceerd, maar het product zelf is nooit echt van de grond gekomen. Wij denken dat het product nooit echt van de grond is gekomen, omdat het niet aansloeg bij de consumenten. Er was weinig reclame voor Coca Cola Vanille. Dat Coca Cola Vanille een grote flop is geweest heeft waarschijnlijk al te maken met de lancering.



Trendwatchers analyse

Analyse Trendwatcher: Lidewij Edelkoort

Li Edelkoort

Li Edelkoort is een van werelds meest geroemde trend voorspeller (trend watcher). Haar werk zorgde ervoor dat het vak trend watcher zijn professionaliteit bereikte; variërend van creaties als trend boeken en audiovisueel sinds the jaren ’80 tot lifestyle analyses en onderzoeken voor wereldleidende bedrijven van vandaag.

Li kondigt van te voren de concepten, kleuren en materialen aan die twee jaar of langer in de mode zullen zijn, want “er is geen creatie zonder voorkennis, en zonder design kan een product niet bestaan.” Op deze manier, oriënteren zij en haar nauw betrokken teams professionals, door het interpreteren van de maatschappelijke evolutie en de voorspellende signalen van de consument, zonder de economische realiteit te vergeten.

Geschiedenis

Ze studeerde Li Edelkoort ‘Mode&Design’ op de ‘School of Fine Arts’ in Arnhem en werkte direct daarna als trend watcher in het Nederlands leidende warenhuis De Bijenkorf. Daar ontdekte ze haar talent voor het aanvoelen van opkomende trends en haar unieke bevoegdheid om te voorspellen wat consumenten willen kopen seizoenen vooruit. Dit bracht haar naar Parijs in 1975, eerst actief als independent trend consultant en al snel verwezenlijkte ze Trend Union.

Li ontving continu erkenning voor haar werk van het leveren van inspirerende stimulus en het koesteren van creatief talent. In 2003 benoemde TIME magazine haar tot een van de 25 meest invloedrijke personen in mode over de hele wereld en ontving een jaar later de Nederlandse ‘Grand Seigneur’ prijs voor haar werk in mode en textiel. In 2005 eerde Aid to Artisans Li met een ‘Lifetime achievement’ award voor haar support van vaardigheid en design. Meer recent, in maart 2007 is Li benoemd tot ‘Chevalier des Arts et des Lettres’ door de Franse Minister van Cultuur en Communicatie.

Haar werk
beeldmatriaal






Geen opmerkingen:

Een reactie posten