donderdag 15 januari 2009

Davy Ros
Concept ontwikkelaar:

Jan Rijkenberg:

BSUR Concepting is het bedrijf wat Jan Rijkenberg mede heeft opgericht en waar hij partner van is. Eind 1998 publiceerde hij zijn boek, de bestseller ‘Concepting’, waarin hij vertelt dat hedendaagse marketing niet meer uitgaat van een sterke focus op het product. Juist een focus op het verspreiden van een visie van een merk of onderneming is belangrijk. De visie over concepten: “het op de markt brengen van merken die een gedachtegoed vertegenwoordigen: visies, houdingen, overtuigingen, motivaties, taal-golflengtes, interessevelden, wereldbeelden en ‘werelden’, die voor de consumenten een betekenis hebben”. Zijn visie op de communicatiewereld is nu: ” ‘added value’ communicatie. Het gaat er volgens hem om de beleving.” Een voorbeeld is Blue Band, het gaat niet om wat je op je brood doet, maar het gaat volgens hem erom wat voor soort moeder je bent als je Blue Band gebruikt.

Bronnen:

http://www.speakersacademy.nl/component/option,com_speakers/task,details/Itemid,110/id,556/lang,en/
http://www.reclameweek.nl/hoe-is-het-met/geen-knollen-voor-citroenen-(8192).html


Davy Ros

Trends Verleden:
Economie
Tot in de jaren ’90 nam de overheid steeds meer activiteiten over uit het privé-domein van de burgers en verplaatste die naar het publieke domein. Dit ging zeer langzaam, maar werd toch niet door iedereen gewaardeerd. Kinderopvang, traditioneel iets wat ouders zelf oplosten, werd opeens een overheidstaak. Hetzelfde gold voor de zorg van senioren: oma werd in staatsbejaarden- en verzorgingshuizen opgevangen en niet meer door haar kinderen en andere familie verzorgd wanneer zij dat zelf niet meer kon.





NU:
Techonologiesering
Mensen hebben tegenwoordig steeds minder tijd, ze hebben het druk met werk en allerlei andere bezigheden. Mensen hebben dan ook geen tijd en zin meer om zich bezig te houden met de dagelijkse/wekelijkse bezigheden zoals onder andere boodschappen doen. De Albert Hein heeft daarop ingespeeld door de mensen hun boodschappenlijstje op te laten sturen, en dan worden de boodschappen thuis bezorgd. Door een tekort aan tijd wil iedereen zijn tijd zo efficiënt en effectief mogelijk besteden.










6 TRENDFACTOREN:




Toekomst:
Vergrijzing
De vergrijzing zorgt ervoor dat de groep ouderen steeds groter wordt. Bijna zo groot dat het door de veel kleinere groep werkende jongeren niet gefinancierd kan worden. De overheid moet zich door de vergrijzing om financiële redenen steeds meer terug trekken uit allerlei zorgtaken als kinderopvang en bejaardenzorg. In de 21ste eeuw verschuift het, de verantwoordelijkheid is weer voor de burger. De verantwoordelijkheid voor zorg ligt weer bij de mensen zelf, de keuze is dan ook weer aan hen.

Trendwatcher:


Faith Popcorn ook wel de moeder van aller trendwatchers genoemd en de “nostradamus van marketing”. Dit heeft ze vooral te danken aan de vuistdikke visionaire boeken die zij samen met Lys Marigold schreef, zoals The Popcorn Report, Clicking en EVAlutie. In haar laatste boek 'A Dictionary of the Future', vindt men echter geen trends, geen toekomstvoorspellingen, maar alleen nieuwe begrippen. Ze adviseert ongeveer 500 bedrijven over heel de wereld om klantengedrag te begrijpen en hierop in te spelen. Veder doet het bedrijf veel onderzoek trends en 95%van de voorspelde trends komen ook daadwerkelijk uit. De visie van Faith Popcorn:Binnen tien jaar, zo voorspelt Faith Popcorn, zullen de bedrijven die er het best in geslaagd zijn hun marketing op vrouwen te richten, marktleider zijn in iedere belangrijke sector. Popcorn noemt deze trend evaluatie en beschrijft in haar boek wat de vrouwelijke consument echt raakt en hoe bedrijven een winstgevende en langdurige relatie met hun belangrijkste consumenten (vrouwen) kunnen opbouwen. Volgens Faith is het probleem dat de marketingwereld nog steeds gedomineerd wordt door mannen .

Bronnen:
- http://en.wikipedia.org/wiki/Faith_Popcorn

Davy Ros


Goede conceptlancering:

Dove heeft een Campagne voor Echte Schoonheid opgericht om een werkelijke verandering teweeg te brengen in de manier waarop vrouwen en jonge meisjes schoonheid zien en accepteren. Ze willen de stereotype rondom schoonheid anders positioneren dan dat momenteel het geval is.
Dove vindt dat te veel meisjes ontwikkelen een laag zelfbeeld door een obsessie voor het uiterlijk. Als gevolg hiervan bereiken vele meisjes later niet wat ze zouden kunnen. De Dove Campagne voor Echte Schoonheid is een instrument om verandering teweeg te brengen en meisjes te inspireren en voor te lichten over een bredere definite van schoonheid.
De Campagne ontwikkelt en verspreidt middelen, gericht op het mogelijk maken en
versterken van de acceptatie van een brede definitie van schoonheid door vrouwen en meisjes
Dove promoot hun concpet via verschillende media
Dove gerbuikt in de reclame verschillende soorten type vrouw: Dikke, dunne, donkere, lichte, grote en kleine vrouwen. Op de achtergrond is een leuk en vrolijk liedje te horen wat het allemaal nog aantrekkelijker maakt.

bron:








Davy Ros


Slechte conceptlancering:

In 2004 bracht Heinz groene ketchup op de markt. Er werd vrij weinig reclame voor het product gemaakt, hoewel er veel mond-tot-mond reclame was. De ketchup zou hetzelfde smaken als de gewone, rode variant. De groene ketchup van Heinz is het resultaat van een onderzoek waarbij kinderen mochten kiezen in welke kleur ze hun ketchup het liefst zagen. Ondanks dit voorafgaande onderzoek werd de groene ketchup geen succes en werd het product weer uit de schappen gehaald.Het product is geflopt door gebrek aan promotie en de onnatuurlijke kleur.

Bron:

Davy Ros


Vervoers concept:

De auto is al jaren een van de populairste vervoersmiddelen. De eerste auto met verbrandingsmotor werd gemaakt in 1862 door Etienne Lenoir, hoewel het pas een comercieel succes werd nadat de duitser Nikolaus Otto in 1878 een aantal verbeteringen aanbracht.Waarom is het een goed concept uit het verleden?Carl Benz, nog steeds bekend onder het merk Mercedes Benz, bouwde in 1885 de (driewiel-)auto uitgerust met een benzinemotor. Dit voertuig was de start voor de ontwikkeling en doorbraak van dit type verbrandingsmotoren. Sinds die tijd heeft de auto vele veranderingen doorstaan, maar het principe is altijd hetzelfde geweest. Het brengt ons veilig en snel naar de plek van bestemming, en is er in allerlei soorten en maten.
Davy Ros

Geen opmerkingen:

Een reactie posten