donderdag 22 januari 2009

Kimon de Jong

1 Trendwatcher


Michael Tchong (1951)

Michael Tchong is een trendwatcher die afgelopen september (2008) nog spreker was op de PICNIC driedaagse waar wij als onderdeel van ons vorige project hebben gewerkt. Hij legde daar onder andere het verschil uit tussen een trend en een rage. Hij is ook bedenker van het begrip übertrend, een trend die drastisch ingrijpt op het leven van de consument en ook nog eens subtrends doet ontstaan.
Een van deze übertrends is ‘time-compression’ en houdt in dat we het de afgelopen decennia steeds drukker hebben gekregen en steeds sneller zijn gaan consumeren (bijvoorbeeld door de komst van McDonald’s) .
http://www.creatingbrands.nl/img/upl/74b773f9bee94f0e928c7d180f79cce3.pdf


1 trend uit het verleden


Ontzuiling



De ontzuiling begon in de jaren ’60 van de vorige eeuw. In die tijd kwamen er tv-programma’s uit het buitenland op de nederlandse televisie, met name uit de Vereigde Staten . Hierdoor kwam men in aanraking met een andere cultuur en andere opvattingen. Er werd ook veel naar tv-zenders gekeken die oorspronkelijk bij een andere zuil hoorde. Een andere belangrijke verandering die de ontzuiling stimuleerde was dat men financieel afhankelijk raakte van de overheid in plaats van de kerk. De overheid begon namelijk met het verstrekken van uitkeringen zoals de A.O.W.
Uiteindelijk resulteerde de ontzuiling in producten en diensten voor iedereen, ongeacht geloofsovertuiging, zoals openbare scholen en sportverenigingen en tv-zenders waarvan de TROS de eerste was.
http://educatie-en-school.infonu.nl/diversen/4572-verzuiling-en-ontzuiling-in-nederland.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontzuiling
http://www.nieuwsbank.nl/inp/1999/12/1221M106.htm


Trendpiramide:

























1 trend van nu




Globalisering is ontstaan door veel verschillende factoren. Door internationale handel zijn de grenzen vervaagd en is het ook makkelijker geworden in het buitenland te werken. Doordat vliegreizen en autorijden steeds goedkoper zijn geworden, kunnen steeds meer mensen verre reizen maken en in aanraking komen met andere culturen. Door internationale handel komen we ook in Nederland in aanraking met andere culturen. Bijvoorbeeld in de keuken, doordat we in de supermarkt Aziatische voedingsmiddelen kunnen kopen. De groepen die het meest te maken hebben met globalisering zijn studenten en werkende adolescenten. Deze groepen hebben vaak nog geen gezin en wel de financiele middelen om verre reizen te maken. Ze zijn jong en vrij en willen wat van de wereld zien.
http://www.tilburguniversity.nl/globus/publications/02.06.pdf
http://nl.wikipedia.org/wiki/Globalisering
http://www.encyclo.nl/begrip/Globalisering



Trendpiramide:




















1 trend voor de toekomst

Aziatisering
Het gaat economisch goed met Azië, met name China heeft de afgelopen decennia een enorme groei doorgemaakt. Door de goedkope werknemers daar laten veel westerse bedrijven hun producten in China maken. Door de enorme economische ontwikkeling hebben bepaalde groepen Chinezen veel meer geld te besteden dan voorheen. Dit maakt het voor hen mogelijk westerse landen als vakantiebestemming te kiezen. Chinezen die hiervoor rijk genoeg zijn en interesse hebben in de westerse cultuur zijn vaak werkende zakenmensen of ingenieurs tussen de 30 en de 50 jaar. Mensen die naar China reizen zijn vaak werkende adolescenten of studenten die geinteresseerd zijn in andere culturen. Bij studenten is de drempel ook laag omdat een stage in het buitenland erg makkelijk te regelen is.
http://www.managementboek.nl/artikel/151
http://www.secondsight.nl/page/6905/nl
http://www.scimwebsite.nl/Downloads/Docs/InterviewDhrBakas.pdf




Trendpiramide:




















1 conceptontwikkelaar

Adriaan van Hooijdonk (1964)


Deze conceptontwikkelaar werkt op dit moment voor BMW als directeur ontwerp. Als industrieel ontwerper studeerde hij af aan de Technische Universiteit in Delft en heeft ook in Zwitserland gestudeerd om zich te ontwikkelen in het ontwerpen van auto’s. Hij heeft na zijn afstuderen bij designbureaus in Italië en de VS gewerkt voordat hij naar Duitsland kwam voor zijn huidige functie.
Toen hij nog in de VS werkte heeft hij al de 6-serie ontworpen voor BMW.
http://www.kiviniria.net/CM/PAG000002977/Ingenieurvhjaar2007.html
http://www.vkbanen.nl/actueel/interviews/732141/Designbaas-bij-BMW-Adrian-van-Hooydonk-Ontwerpen-is-voorspellen.html
http://sync.nl/de-nederlandse-school-in-auto-ontwerp/2



1 concept

Vervoersconcept














De gemeente Schiedam heeft een vervoersconcept bedacht dat als doelstelling heeft het woon-werkverkeer langs de snelweg te optimaliseren. Dit wil de gemeente bereiken met behulp van een snelwegbus. Om het concept te laten slagen moeten eerst de files op de snelwegen afnemen. Dit wil de gemeente bereiken met een hoge kilometerheffing en met het introduceren van variabele kosten voor autorijders. Een studie van Goudappel Coffeng wijst uit dat de files dan met 30 procent afnemen.
Hierdoor kan de snelwegbus goed doorrijden op de snelweg en worden woningen en bedrijventerreinen langs de snelweg beter bereikbaar.
http://www.verkeerskunde.nl/moxie/archief/nieuws_2007/schiedams-vervoersconcept.shtml
http://www.scribd.com/doc/9663428/Versnellen-en-vertrammen-Intercity-en-Regiotram-als-bouwstenen-voor-een-hecht-Zuidvleugelnet
http://74.125.77.132/search?q=cache:hDod5Cr2HZIJ:www.wegenforum.nl/viewtopic.php%3Ff%3D34%26t%3D6333%26st%3D0%26sk%3Dt%26sd%3Da%26start%3D150+vervoersconcept+schiedam&hl=nl&ct=clnk&cd=13&gl=nl



1 voorbeeld van een mislukte conceptlancering

Talpa/tien






De eigen tv zender van John de Mol is een goed voorbeeld van een mislukt concept. Ondanks vele bekende nederlanders die de overstap maakten naar de zender en een hoop nieuwe programma’s, vielen de kijkcijfers tegen. Volgens verschillende Nederlanders lag het aan het feit dat de zender te ‘Amerikaans’ was met veel reclameblokken en dat de programma’s niet goed in elkaar zaten. Waar nog het meest over gevallen werd was het uitzenden van het voetbal op zondagavond. Door de goede wedstrijden als laatste uit te zenden en veel reclame blokken in te lassen verloor de zender veel kijkers en kreeg de zenders een slecht(er) imago.
http://www.briljantemislukkingen.nl/mislukkingen/mislukking/talpa-tien-1/
http://www.trouw.nl/opinie/podium/article1364842.ece
http://weblogs2.nrc.nl/discussie/2007/03/19/talpa/


1 voorbeeld van een geslaagde conceptlancering


Senseo

De senseo is een goed voorbeeld van een geslaagd concept. In de commercials werd goed overgebracht hoe snel en makkelijk lekkere koffie te zetten is. Dit sluit perfect aan bij de behoefde van de consument. Door de toegenomen werkdruk is er behoefde om zoveel mogelijk zaken snel en makkelijk af te handelen. Zo ook het koffie zetten. Er is vaak ook geen behoefte aan een hele pot koffie omdat er vandaag de dag veel mensen alleen wonen of omdat koppels allebei een ander ritme hebben.
http://wereldvancommunicatie.wordpress.com/2008/09/29/concept-toen/
http://www.ser.nl/nl/publicaties/overzicht%20ser%20bulletin/2004/november%202004/07.aspx
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=50565

Geen opmerkingen:

Een reactie posten