
Michael Tchong (1951)
Michael Tchong is een trendwatcher die afgelopen september (2008) nog spreker was op de PICNIC driedaagse waar wij als onderdeel van ons vorige project hebben gewerkt. Hij legde daar onder andere het verschil uit tussen een trend en een rage. Hij is ook bedenker van het begrip übertrend, een trend die drastisch ingrijpt op het leven van de consument en ook nog eens subtrends doet ontstaan.
Een van deze übertrends is ‘time-compression’ en houdt in dat we het de afgelopen decennia steeds drukker hebben gekregen en steeds sneller zijn gaan consumeren (bijvoorbeeld door de komst van McDonald’s) .
http://www.creatingbrands.nl/img/upl/74b773f9bee94f0e928c7d180f79cce3.pdf
1 trend uit het verleden
Ontzuiling
Uiteindelijk resulteerde de ontzuiling in producten en diensten voor iedereen, ongeacht geloofsovertuiging, zoals openbare scholen en sportverenigingen en tv-zenders waarvan de TROS de eerste was.
http://educatie-en-school.infonu.nl/diversen/4572-verzuiling-en-ontzuiling-in-nederland.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontzuiling
http://www.nieuwsbank.nl/inp/1999/12/1221M106.htm
Trendpiramide:
1 trend van nu

Globalisering is ontstaan door veel verschillende factoren. Door internationale handel zijn de grenzen vervaagd en is het ook makkelijker geworden in het buitenland te werken. Doordat vliegreizen en autorijden steeds goedkoper zijn geworden, kunnen steeds meer mensen verre reizen maken en in aanraking komen met andere culturen. Door internationale handel komen we ook in Nederland in aanraking met andere culturen. Bijvoorbeeld in de keuken, doordat we in de supermarkt Aziatische voedingsmiddelen kunnen kopen. De groepen die het meest te maken hebben met globalisering zijn studenten en werkende adolescenten. Deze groepen hebben vaak nog geen gezin en wel de financiele middelen om verre reizen te maken. Ze zijn jong en vrij en willen wat van de wereld zien.
http://www.tilburguniversity.nl/globus/publications/02.06.pdf
http://nl.wikipedia.org/wiki/Globalisering
http://www.encyclo.nl/begrip/Globalisering
Globalisering is ontstaan door veel verschillende factoren. Door internationale handel zijn de grenzen vervaagd en is het ook makkelijker geworden in het buitenland te werken. Doordat vliegreizen en autorijden steeds goedkoper zijn geworden, kunnen steeds meer mensen verre reizen maken en in aanraking komen met andere culturen. Door internationale handel komen we ook in Nederland in aanraking met andere culturen. Bijvoorbeeld in de keuken, doordat we in de supermarkt Aziatische voedingsmiddelen kunnen kopen. De groepen die het meest te maken hebben met globalisering zijn studenten en werkende adolescenten. Deze groepen hebben vaak nog geen gezin en wel de financiele middelen om verre reizen te maken. Ze zijn jong en vrij en willen wat van de wereld zien.
http://www.tilburguniversity.nl/globus/publications/02.06.pdf
http://nl.wikipedia.org/wiki/Globalisering
http://www.encyclo.nl/begrip/Globalisering
Trendpiramide:
1 trend voor de toekomst
Aziatisering
Het gaat economisch goed met Azië, met name China heeft de afgelopen decennia een enorme groei doorgemaakt. Door de goedkope werknemers daar laten veel westerse bedrijven hun producten in China maken. Door de enorme economische ontwikkeling hebben bepaalde groepen Chinezen veel meer geld te besteden dan voorheen. Dit maakt het voor hen mogelijk westerse landen als vakantiebestemming te kiezen. Chinezen die hiervoor rijk genoeg zijn en interesse hebben in de westerse cultuur zijn vaak werkende zakenmensen of ingenieurs tussen de 30 en de 50 jaar. Mensen die naar China reizen zijn vaak werkende adolescenten of studenten die geinteresseerd zijn in andere culturen. Bij studenten is de drempel ook laag omdat een stage in het buitenland erg makkelijk te regelen is.
http://www.managementboek.nl/artikel/151Aziatisering

http://www.secondsight.nl/page/6905/nl
http://www.scimwebsite.nl/Downloads/Docs/InterviewDhrBakas.pdf
Trendpiramide:
1 conceptontwikkelaar
Adriaan van Hooijdonk (1964)

Toen hij nog in de VS werkte heeft hij al de 6-serie ontworpen voor BMW.
http://www.kiviniria.net/CM/PAG000002977/Ingenieurvhjaar2007.html
http://www.vkbanen.nl/actueel/interviews/732141/Designbaas-bij-BMW-Adrian-van-Hooydonk-Ontwerpen-is-voorspellen.html
http://sync.nl/de-nederlandse-school-in-auto-ontwerp/2
1 concept
Vervoersconcept
De gemeente Schiedam heeft een vervoersconcept bedacht dat als doelstelling heeft het woon-werkverkeer langs de snelweg te optimaliseren. Dit wil de gemeente bereiken met behulp van een snelwegbus. Om het concept te laten slagen moeten eerst de files op de snelwegen afnemen. Dit wil de gemeente bereiken met een hoge kilometerheffing en met het introduceren van variabele kosten voor autorijders. Een studie van Goudappel Coffeng wijst uit dat de files dan met 30 procent afnemen.
Hierdoor kan de snelwegbus goed doorrijden op de snelweg en worden woningen en bedrijventerreinen langs de snelweg beter bereikbaar.
http://www.verkeerskunde.nl/moxie/archief/nieuws_2007/schiedams-vervoersconcept.shtml
http://www.scribd.com/doc/9663428/Versnellen-en-vertrammen-Intercity-en-Regiotram-als-bouwstenen-voor-een-hecht-Zuidvleugelnet
http://74.125.77.132/search?q=cache:hDod5Cr2HZIJ:www.wegenforum.nl/viewtopic.php%3Ff%3D34%26t%3D6333%26st%3D0%26sk%3Dt%26sd%3Da%26start%3D150+vervoersconcept+schiedam&hl=nl&ct=clnk&cd=13&gl=nl
1 voorbeeld van een mislukte conceptlancering
Talpa/tien

http://www.briljantemislukkingen.nl/mislukkingen/mislukking/talpa-tien-1/
http://www.trouw.nl/opinie/podium/article1364842.ece
http://weblogs2.nrc.nl/discussie/2007/03/19/talpa/
1 voorbeeld van een geslaagde conceptlancering

De senseo is een goed voorbeeld van een geslaagd concept. In de commercials werd goed overgebracht hoe snel en makkelijk lekkere koffie te zetten is. Dit sluit perfect aan bij de behoefde van de consument. Door de toegenomen werkdruk is er behoefde om zoveel mogelijk zaken snel en makkelijk af te handelen. Zo ook het koffie zetten. Er is vaak ook geen behoefte aan een hele pot koffie omdat er vandaag de dag veel mensen alleen wonen of omdat koppels allebei een ander ritme hebben.
http://wereldvancommunicatie.wordpress.com/2008/09/29/concept-toen/
http://www.ser.nl/nl/publicaties/overzicht%20ser%20bulletin/2004/november%202004/07.aspx
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=50565
Geen opmerkingen:
Een reactie posten