woensdag 21 januari 2009

Nico Achterstraat

Trend factoren
Economie
Demografie
Technologie
Politiek
Cultuur
Ecologie

Ik geef 1 voorbeeld van een trendpiramide deze piramide zal getoets worden op deze niveaus.



In nederland beginnen we intussen ook een probleem te vormen van te dikke kinderen. Ook andere gezondheidsproblemen die welvaart met zich meebrengt zijn niet langer meer zo ver weg. Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer één in Nederland. Iedereen wordt zich zo langzaamaan bewust van het belang van de eigen gezondheid. Merken spelen hier slim op in en zo zijn een aantal microtrends ontstaan. Zo was het tot een aantal jaren terug nog hip om met een flesje cola over straat te lopen, intussen is nog veel hipper om je met een flesje mineraalwater op straat te begeven. Ook Nordic-walken is zo’n micro-trend die uit het niets opkwam. Het straatbeeld werd plotseling bepaald door hippe ouderen die met stokken in de handen met grote stappen voorbij marcheerden.De maxi-trend hierachter is “gezondheid”. Gezond leven is de laatste jaren aan een opmars begonnen. Iedereen kan wel iets verbeteren ten gunste van zijn of haar gezondheid. Ook de overheid wekr hier aan mee. Denk bijvoorbeeld aan het rookverbod dat afgelopen juli inging. Dit verbod om te roken in openbare gelegenheden is ingevoerd om roken te ontmoedigen. Op de eerste plaats staat gezondheid als sterkste trend in zuivel en kaas in de supermarkt, met als slogan “lekker”. Ook in andere segmenten zet de trend gezondheid zich door te zetten.


Trend van nu
De werkelijkheid willen beïnvloeden is een trend van nu. Tegenwoordig k
un je door middel van virtuele technieken en met allerlei softwareprogramma’s de werkelijkheid naar ons hand zetten, beïnvloeden en manipuleren, verbeteren zelfs. Denk bijvoorbeeld aan foto’s die je kunt retoucheren kleuren aanpassen etc. Door deze rede kunnen we zowel terechtkomen in een wereld die echter dan echt is. Denk bijvoorbeeld aan second life dit zijn programma’s waarbij je in een gedroomde fantasiewereld bevind die in de werkelijkheid niet kan bestaan. Met behulp van technologie kan iedereen zijn eigen wereld van beeld en geluid creëren. Hier geldt dat techniek ons mogelijkheden biedt die tot voor kort ongekend waren. De ideale, perfecte wereld bestaat niet of is onbereikbaar geworden. We hebben nu liever minder techniek en meer verhaal.

Trend van het verleden
Een Trend uit het verleden van vroeger was jezelf onderscheiden van de rest door middel van muziek. Hierdoor ontstonden al snel verschillende muziekstijlen en ‘tijdperken’, zoals ‘disco’, ‘punk’ en ‘gabber’. Gabbers wouden zichzelf bijvoorbeeld onderscheiden door met namen hun haar kaal te scheren en training pakken te dragen


Trend van de toekomst
Ik denk dat een van de trend van de toekomst word uiterlijk en het veranderen ervan. Vanwege de velen mogelijkheden van plastic chirurgie is er steeds meer mogelijk om te veranderen aan jezelf. Borstvergrotingen/verkleiningen, neus-, oog- en oorcorrecties, liposuctie en ga z
o maar door. Het is allemaal mogelijk, en het zal vast niet lang duren voor klinieken een hele make-over aanbieden. Waarom zou je niet je eigen lichaam kunnen samenstellen? Zelf je kleur ogen bepalen, de lengte van je neus en de grote van je mond? De mens wilt graag perfect zijn, er zo uitzien als de mensen op televisie en de modellen die in de tijdschriften verschijnen. Het draait allemaal om perfectie. En het word steeds meer en meer belangrijk.

Trendwatcher: Richard Lamb
Trendwatcher en futuroloog Richard Lamb ontwikkelde zich de afgelopen jaren tot full-time spreker, dagvoorzitter & discussieleider. Hij is al jarenlang één van de meest gevraagde sprekers in Nederland. Richard Lamb is auteur van de boeken ’10 Trends, ontwikkel uw eigen toekomstvisie’ en ‘Succesvol Elektronisch Zakendoen’. Daarnaast nam hij deel aan een radioprogramma over trends en innovatieve producten.
De werkwijze/visie:
Richard Lamb gebruikt veel praktijkvoorbeelden in lezingen en heeft veel contact met de zaal. Hij laat door middel van toekomstscenario’s zien welk effect technologie heeft op het dagelijks leven. In de vorm van lezingen, Strategesche In-House Brainstorm Sessies en schriftelijk advies levert Richard Lamb toekomstvisies op bestelling voor bedrijven, overheidsinstellingen en businessclubs. Door zijn achtergrond is Richard Lamb in staat om toekomstvisies en trends om te zetten in succesvolle concepten.

Bronnen:
www.sprekersplatform.nl/spreker.asp?ID=227
http://www.futuretable.com/
http://vcncongres.nl/sprekers.html ( Volkskrant )

Fimpje trend gadegt 2009
http://nl.youtube.com/watch?v=wzs-qvDjjPI

Conceptontwikkelaar: Joop van den Ende

Joop van de Ende is begonnen met een opleiding tot timmerman en technisch tekenaar. Hij wil zelf artiest worden, maar kon dat niet bereiken. Daarom opent hij een feestartikelenwinkel en een theaterbureau.Begin jaren zeventig begint hij zijn eerste theaterproductie. In de daaropvolgende jaren maakt hij verschillende succesvolle televisieprogramma’s, zoals de 'Playbackshow', 'de Soundmixshow', 'Goede tijden Slechte Tijden' en 'Big Brother'. Eind jaren 80 begint Joop van den Ende de televisiezender TV10. Deze zender krijgt echter geen toestemming om uit te zenden in Nederland. Enkele jaren later mislukt ook zijn televisiezender Sport7. In 1994 gaat hij samenwerken met zijn tot dan toe grootste concurrent John de Mol. Samen richten ze het bedrijf Endemol op. Tegenwoordig richt Joop van den Ende zich vooral op theater, zijn echte passie.

3 bronnen:
Wikipedia
Metro
Televisieprogramma’s zoals Tros

Vluchtvaart concept: VliegtuigWat is het vliegtuig?Op 17 december 1903 hebben de broers Wilbur en Orville Wright met hun ‘Flyer’ voor het eerst in de geschiedenis een gemotoriseerde vlucht gemaakt. Dit was het begin van de moderne luchtvaart. Ze waren niet de eerste die zich bezighielden met luchtvaart. Er zijn vele mensen geweest die een steentje eraan bijgedragen hebben. Tegenwoordig wordt er ontzettend veel gevlogen door bijna iedereen. Tegenwoordig word er heel veel gereisd. Je kan met het vliegtuig overal heen. Je kan korte reizen maken die je ook met de auto kan maken maar je kan ook naar verre bestemmingen waar je met de auto niet heen kan rijden. Zoals Amerika en Australië. Door het vliegtuig is de wereld een global village en het is ook een reden voor de globalisering.

Goede conceptlancering: Crocs
Een voorbeeld van een goede conceptlancering zijn de crocs.
Je zag ze al aan de voeten van supermodel Tyra Banks, en ook president Bush is een fan van de Crocs. Tijdens de lancering in Amerika van de nieuwe schoenen hebben ze ingespeeld op de (op dat moment nog) heersende populairiteit van president Bush die met de schoenen aan diverse malen is gezien. Het kleurrijke merk lijkt meer en meer terrein te winnen op het modelandschap.
Een van dingen waaraan je kan zien dat het een geslaagde lancering is geweest is het aantal gekopieerde versies van de crocs. Crocs zijn tegenwoordig vrijwel in iedere schoenenzaak te koop of
een schoenenzaak heeft wel een gekopieerde versie van de crocs in het schap liggen. Daarnaast zijn er ook nog Concept stores van crocs. De Concept Stores bieden het breedste assortiment Crocs, waaronder de nieuwe collectie bestaande uit Capri, Crete, Cleo, Disney, Crocs, Crocling, Sassari, Sobek en Patra. Naast deze collectie is er uiteraard nog veel meer Crocs’ te zien.


http://towntalk.wordpress.com/2007/06/06/crocs-lanceren-concept-stores/
http://www.crocs.nl
http://www.labelprofashionals.be/index.php/labelprofashionals/hot_news_archief_detail/228?jaar=2007/
Frame weghalen




Slechte conceptlancering: Reclames van Scarlet met o.a. Beau van Erven Dorens in de hoofdrol’
Een voorbeeld van een slecht conceptlancering zijn de reclames van Scarlet
De reclame is niet stimulerend voor de kijker en iedereen vindt de reclame dan ook zeer irritant. Nou wordt Beau er niet echt populairder op, maar ook het feit dat hij vrijwel naakt is wordt niet gewaardeerd. Ook zijn er nog vervolgen op de reclame zijn gemaakt, maar dan een mooie vrouw en een klein lief meisje in de hoofdrol in plaats van met Beau deze wordt helemaal irritant gevonden door de kijker. De reclame is dan ook genomineerd als meest irritante reclame van dit jaar. Kortom geen geslaagd concept van Scarlet om Beau in zijn onderbroek te zetten en er daarna ook nog een remake van de reclame te maken.

De reclame:










Filmpje uit de tros voor de meest irritante reclames.
http://www.trosradar.nl/index.php?id=uitzending&itemUid=833

Bronnen:
http://zappen.blog.nl/reclame/2006/09/27/beau_niet_meer_in_hemaslip_op_de_buis
http://www.nu.nl/algemeen/657780/scarlet-ontvangt-prijs-voor-irritantste-reclame.html
http://scage.web-log.nl/scage/2005/10/scarlet_reclame.html
www.Trosradar.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten