woensdag 21 januari 2009

Najat Elhallaoui

Trendwatcher
Marian Salzman is een trendwatcher die zich sinds de jaren negentig veel en actief met internet heeft beziggehouden. Ze was er als een van de eerste bij! Ze deed al onderzoek op internet, toen de meeste marktonderzoekbureaus nog bezig waren met het op orde brengen van hun kantoorautomatisering. In het jaar 1997 heeft ze het boek ‘Face2face in cyberspace’ geschreven. Hier heeft ze haar naam als cubergoeroe aan te danken. De laatste jaren is Marian Salzman minder bezig met de bits en bytes, wel is ze zich aan het ontwikkelen als een allround trendwatcher. De laatste trend is volgens Salzman de opkomst van de metrosexuele man. Mannen zoals Brad pitt en Beckham, mannen met allerlei vrouwelijke trekjes.

-Najat Elhallaoui -

Bronnen:
http://www.xs4all.nl/~jan/Publicaties/Trendwatchers.htm
http://mariansalzman.com
http://cache.daylife.com/imageserve/07bs1qm3ik4vi/340x.jpg


Trend van vroeger
Hippies

In 1966 in het Golden Gate Park in San Francisco is het allemaal begonnen de Hippiebeweging kwam tot leven. De Hippiebeweging begon in Amerika en had zich nog voor het einde van het jaar 1967 over de hele wereld verspreid. De Hippies werden dan ook als nomaden gezien.
De beweging komt voort uit de gedachtegoed van de Beatnikgeneratie. Het was een beweging die voor jongeren uit de hele wereld heel belangrijk was. De jongeren genoten van hun beslissende invloeden op vele gebieden en in het bijzonder op de kleding die ze droegen en dit wilden ze dan ook met de hele wereld delen.
Het doel van de Hippies was een andere samenleving creƫren , een samenleving waarin liefde, vrede en gelijkheid centraal stonden. Deze tegencultuur werd door de Hippies gerealiseerd, door hun aparte uiterlijk, seksuele vrijheid, zorgzaamheid en een goede communicatie tussen iedereen. Verijking van de geest was ook belangrijk voor de Hippies, dit deden ze dan ook vaak door geestverruimende middelen, drugs, te gebruiken.




















De hippies hebben destijds een tegencultuur voort gebracht over de hele wereld, Ze stonden bekend om hun Aparte kleding en aparte levenwijze. Omdat vrijheid, gelijkheid en liefde bij hun centraal stond was iedereen welkom ongeacht cultuur en ras en leeftijd.

- Najat Elhallaoui -

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hippie
http://1cod3.blogspot.com/2007/06/twee-belangrijke-trends-uit-het.htmll
http://moonbeammcqueen.files.wordpress.com/2007/10/hippies55.jpg


Trend van nu

Iphone
De Iphone is een jaar geleden door de Apple fabrikant in Amerika op de markt gezet. Deze zomer deed de iphone zijn intrede in ons kikkerlandje. Intussen is de Iphone verkrijgbaar in 70 landen.
Mensen keken er al maanden na uit, iedereen jong en oud. We kunnen er niet omheen de Iphone heeft voor flink wat opschudding gezorgd in ons land, Wat wil je ook anders met een telefoon die alles kan. Zo kan je er tv op kijken, ongelofelijk veel software in opslaan, bellen, internet, muziek en je kan er zelf navigatie op zetten.


-Najat Elhallaoui -

Bronnen :
http://www.itprofessional.be/print.cfm?id=90825
http://nl.wikipedia.org/wiki/Iphone
http://www.computerwoorden.nl/woorden/wdb/gif/iphone.jpg


Trend voor de toekomst
Virtuele wereld

E- learning is leren met behulp van internettechnologie en bestaat al zo’n tien jaar. E- learning heeft in deze periode van tien jaar veel trends meegemaakt. Ondanks dat de Second Life een hype is zijn de virtuele werelden dat niet.
De term ‘e-learning’ -leren met behulp van internettechnologie- bestaat inmiddels zo’n tien jaar. Ondanks deze relatief korte periode heeft e-learning behoorlijk wat trends meegemaakt. Deze ontwikkelingen komen voort uit maatschappelijke veranderingen, andere opvattingen over en inzichten in leren, en technologische innovaties. De verwachting is er dat het internet driedemensioneel zal worden. Hierdoor worden de interactiemogelijkheden vergroot.
In de 3-D omgeving kunnen ook lichaamstaal en

gezichtsuitdrukkingen gebruikt worden. Dit is iets wat nu gemist word bij online communicatie.

- Najat Elhallaoui -

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/E-learning
http://www.frankwatching.com/archive/2009/01/07/trends-in-e-learning/ends-in-e-learning/


Het vrijetijdconcept van stadsdeel Geuzeveld- Slotemeer

Stadsdeel Geuzeveld- Slotemeer wil van het Sloterplas gebied een ontmoetingsplek maken waar Amsterdammers kunnen genieten van ruimte, groep sport- en recreatiemogelijkheden en horecagelegenheden. Het sloterplas had nu vooral een recreatieve functie voor de lokale bevolking.
LAgroup is hier mee aan de slag gegaan en is met een lijst gekomen van veertoen potentiele concepten. Uit deze veertien zijn ze samen met het stadsdeel op 4 concepten gekomen:
- Een wellnesshotel
- Een oplossinghotel
- Een sportief recreatiehotel
- Een themarestaurant
Samen met de stadsdeelraad hebben ze uit de 4 concepten de optie gekozen die het beste aansloot bij de wensen.

- Najat Elhallaoui -


Bronnen:
http://www.lagroup.nl/project/68


Conceptontwikkelaar Harry Roetert

Harry Roetert is gespecialiseerd op internet en communicatieve gerelateerde zaken. Hij ontwikkelt internet- en internetconcepten. Momenteel is hij voor een bestaand product een nieuw concept aan het bedenken.
- Najat Elhallaoui -

Bronnen:

http://conceptentrends-groep4.blogspot.com/2006/06/trendwatchers-en-conceptontwikkelaars.html
http://plattelandskunst.web-log.nl/harryportret4.jpg


Een voorbeeld van een goede comceptlancering

Cup-a-Soup
Als een conceptlancering blijft hangen dan heb je een goede conceptlancering. Meestal gaat het hier om 1 zin of woord dat door de menigte word opgenomen in de tijd dat het spotje er is en soms zelfs al voor het spotje.
Neem nou vier uur Cup-a-Soup. Het allereerste spotje wat uitkwam was met die man die uitlegt hoe relax zijn bedrijfje is, op het moment dat hij om vier!uur zijn kopje soep wil nemen komt een medewerker nog een vraag stellen. De man barst uit en roep keihard NU EVEN NIET! Deze zin werd een rage overal waar je kwam werden er grappen over gemaakt. Een geslaagde campagne dus, deze campagne word door iedereen gelijk gekoppeld aan de Cup-a-Soup.


- Najat Elhallaoui -

De eerste reclame


Bronnen:
http://1cod3.blogspot.com/2007/06/een-goede-conceptlancering.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cup-a-Soup
http://www.fortunehotdrinks.com/cupasoup/cupasoup_carroussel_450.gif
http://nl.youtube.com/watch?v=PUt5YKjVfWg


Een voorbeeld van een slechte conceptlancering
De mini disc

De mini disc werd op een ongelukkige periode op de markt gezet, namelijk in de natijd van de walkman en in de voortijd van de Discman. De mini disc werd dan ook totaal overbodig op dat moment. Dit is een typisch een goed voorbeeld van een concept op een verkeerd tijdstip op demarkt zetten. Het lag dus niet aan het product maar aan de lancering. De toen opkomende trend van de discman maakte de Mini disc totaal onzichtbaar.


- Najat Elhallaoui-

Bronnen:
http://groep4inholland.web-log.nl/mijn_weblog/2008/04/conceptlancer-2.html
http://scab-inc.blogspot.com
http://www.google.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten